Kompleksowe działania SEO umożliwiają zdobycie nowych klientów przez wyszukiwarkę internetową. Jednak to nie wystarczy, aby użytkownik dokładnie zobaczył produkt i podjął natychmiastową decyzję zakupową. Do tego potrzebne są działania polepszające doświadczenia odbiorcy. Przez połączenie SEO oraz UX powstało SXO, czyli Search Experience Optimization (SEO + UX).
Search Experience Optimization (SXO) – co to jest i na czym polega?
SXO (Search Experience Optimization) polega na zdobyciu klienta poprzez działania SEO (Search Engine Optimization) i utrzymaniu go na stronie za pomocą UX (User Experience). Jest to nowoczesne rozwiązanie zwiększające prawdopodobieństwo sfinalizowania zakupu przez klienta. Search Experience Optimization umożliwia pozyskanie klientów, którzy skontaktują się z poszczególnymi usługodawcami.W czym może pomóc SXO?
-
- Zapisy do newsletter ’a
- Sfinalizowanie transakcji w sklepie internetowym
- Kontakt z producentem / usługodawcą
SXO powinno sprawić, aby użytkownik wszedł na stronę usługodawcy za pomocą organicznych wyników wyszukiwania (SEO) i został na niej poprzez przyciągnięcie uwagi prawidłowo zaprojektowaną witryną zgodną z zasadami UX.Kilkanaście lat temu nie trzeba było stosować zaawansowanych technik, aby znajdować się w czołówce wyników wyszukiwania i mieć grono różnorodnych klientów. Czasy się zmieniły, a zarazem otworzyły się nowe możliwości gwarantujące pozyskanie odbiorców w efektywniejszy, ale bardziej kosztowny sposób. Stało się to wraz z nadejściem:
-
- Algorytmu Google Panda degradującego strony wątpliwej jakości
- Algorytmu Google Pingwin uniemożliwiającego zwiększanie ruchu w witrynie pochodzącego z tysięcy linków najniższego sortu
- Algorytmu Google Koliber na zawsze zmieniającego sposób postrzegania zawartości stron internetowych przez wyszukiwarki
Termin SEO został użyty w Polsce pierwszy raz na początku 2000 roku. Algorytm Panda, Pingwin oraz Koliber zostały wprowadzone przez Google w przeciągu kilku lub kilkunastu lat od rozpoczęcia działań optymalizacyjnych przez pierwszych pozycjonerów. Branża SEO ciągle się zmienia – jednym otwiera drzwi do wielkiej kariery i pieniędzy, a następnym z wielkim hukiem burzy wszystko, cozbudowali. Żeby ponieść jak najmniejsze straty powiązane ze zmianami optymalizacyjnymi warto dogłębnie zapoznać się z tematem SXO i dowiedzieć się na jakie czynniki zwrócić uwagę podczas budowania witryny pod Search Experience Optimization.
Na jakie czynniki należy zwrócić uwagę podczas budowy witryny pod SXO?
W celu skutecznego zbudowania strony internetowej pod SXO warto zrozumieć kilka podstawowych kwestii. W pierwszej kolejności użytkownik musi znaleźć witrynę w organicznych wynikach wyszukiwania, a następnie powinien zainteresować się jej wyglądem oraz dostępnymi treściami, aby móc komfortowo zakupić oferowany produkt lub usługę. Poniżej przedstawione zostaną pytania, na które należy odpowiedzieć, aby stworzyć znakomite pierwsze wrażenie na kliencie.
1. W jakim celu ktoś może chcieć odwiedzić moją stronę internetową?
Gdy użytkownik wejdzie na stronę musi zostać poprowadzony krok po kroku w celu zakupu produktu. Podczas tego zabiegu przydatne są przyciski nakłaniające do zapoznania się z kompleksową ofertą
2. Jak może to zrobić?
Użytkownik powinien znaleźć firmę na pierwszej stronie w organicznych lub płatnych wynikach wyszukiwania. Jeśli SEO nie jest dopracowane – należy przyciągnąć klienta na stronę poprzez Facebooka, Instagrama lub z polecenia zadowolonych kupujących
3. Ile na tym zyska?
Klient odwiedzając witrynę powinien zostać zaskoczony atrakcyjną promocją oraz kuszącą, nienachalną ofertą
4. Czy przedstawione treści oraz grafiki są przejrzyste?
Strona powinna być przejrzysta, aby zapewnić najlepsze doznania wizualne wszystkim odwiedzającym
5. Czy użytkownik będzie mógł bezproblemowo korzystać z witryny na urządzeniach przenośnych?
Konieczne jest zoptymalizowane strony pod urządzenia mobilne. W niektórych branżach nawet 90% ruchu pochodzi z telefonów komórkowych lub tabletów
6. Czy strona załaduje się dostatecznie szybko?
Użytkownicy są przyzwyczajeni do otrzymywania wszystkiego natychmiast. W konsekwencji witryna powinna ładować się od 3 do 5 sekund. W innym wypadku klient odwiedzi konkurencyjną stronę www.
7. Czy witryna jest intuicyjna?
Nowoczesne witryny powinny mieć zawarte linkowanie wewnętrzne pomiędzy poszczególnymi podstronami, aby klient mógł komfortowo poruszać się po stronie, znajdując tylko i wyłącznie interesujące go produkty lub usługi
Search Experience Optimization (SXO) – Co to jest i na jakie czynniki należy zwrócić uwagę podczas budowy witryny w tym systemie? Podsumowanie
Strona internetowa zgodna z SXO powinna być intuicyjna, przejrzysta oraz responsywna. Optymalizacja witryny pod kątem organicznych wyników wyszukiwania jest konieczna, ponieważ główny ruch powinien pochodzić z SEO, chociaż nie jest to regułą. Reasumując, jeśli witryna została odpowiednio zoptymalizowana pod kątem doświadczeń użytkownika oraz organicznych wyników wyszukiwania – jest zgodna z SXO!