Obecnie podstawowym wyróżnikiem każdej marki jest logo. Prowadząc zatem własny biznes lub nawet pisząc bloga, trzeba mieć swój indywidualnie zaprojektowany znak graficzny. Projektowanie logo nie jest jednak łatwym procesem. Choć istnieje wiele różnorodnych programów, dzięki którym można samodzielnie stworzyć sygnet i dobrany do niego tekst, efekty nie zawsze są zadowalające. W procesie tworzenia trzeba wziąć pod uwagę, m.in. jego kolorystykę, zastosowanie, oraz panujące trendy. Jak zatem zaprojektować logo firmy? Czy warto zlecać tę pracę profesjonalistom?
Co to jest logo?
Logo jest indywidualnie dobraną, unikalną formą graficzną, która wyróżnia przedsiębiorstwo lub markę na tle innych. Umieszcza się go na wielu nośnikach, zarówno cyfrowych, jak i drukowanych, najczęściej w celach promocyjnych. Logotypy firm można spotkać, m.in.: na gadżetach reklamowych, czy stronie www. Co istotne, projektowanie logo jest pierwszym krokiem do stworzenia pełnej identyfikacji wizualnej danego przedsiębiorstwa lub organizacji. Niezwykle istotnymi umiejętnościami podczas tego procesu są, m.in.: zmysł graficzny, odpowiedni dobór kolorów oraz kreatywność.Zapoznanie się z działalnością klienta
Aby móc zabrać się za pracę, trzeba najpierw poznać rodzaj działalności, do której stworzy się logo. W tym kroku należy poprosić o dokładny brief, gdyż to od niego w dużej mierze będzie zależało, w jaki sposób zostanie zaprojektowane logo. Proces tworzenia znaku graficznego może zatem polegać na wykonaniu go od podstaw. W takim wypadku grafik musi dobrać nową kolorystykę, znaleźć odpowiednią typografię itp. W niektórych przypadkach wystarczy jedynie „odświeżyć” konkretny sygnet i treść, oraz dostosować do nowych trendów, uwzględniając przy tym zmieniającą się modę. Wszystkie niuanse powinny być jednak przedyskutowane przez obie strony i zawarte właśnie w briefie. Jest to dokument, który obrazuje szczegóły związane z projektem. Dzięki wykorzystaniu go w procesie twórczym można uniknąć wielu nieścisłości.Szkice logo i typografia
Kolejnym krokiem jest przygotowanie wstępnych szkiców logo firmy. Można wykonać je na kartce papieru lub od razu w programie graficznym. Początkowo rysunki warto stworzyć w odcieniach czerni, bieli, szarości, by móc określić dokładnie swoje działania. Projektowanie znaku graficznego powinno zatem polegać na przygotowaniu kilku wariacji sygnetu i treści. Następnie grafik samodzielnie odrzuca mniej udane propozycje, natomiast jeśli chodzi o pozostawione opcje (warto zdecydować się na dwie, trzy) przedstawia je osobie zaufanej, która pomoże mu dokonać wyboru. Dlaczego jest to takie ważne? Czasami opinia osoby niezwiązanej z branżą jest dużo cenniejsza, ponieważ potrafi ona spojrzeć obiektywnie na realizację. Często też wypowiada się z perspektywy użytkownika. Podczas tworzenia logotypu firmy bardzo istotne jest wybranie typografii. Należy dostosować font nie tylko do samego sygnetu, ale również do marki i jej działalności. Nieco inaczej będzie wyglądało logo zaprojektowane dla branży SPA, a inaczej dla przedsiębiorstwa przemysłowego. Odpowiednia typografia sprawi, że znak graficzny zostanie szybciej zapamiętany przez potencjalnych klientów. W ostatnim czasie z pewnością bardzo modne są projekty minimalistyczne i proste.Prezentacja projektu logo firmy
Nie da się ukryć, że oprócz projektowania logo, bardzo ważna jest także jego prezentacja. Niekiedy grafik ma wiele kreatywnych pomysłów, tworząc sygnet i treść, nawiązuje do branży klienta, jednak nie zawsze można jego zamysł odczytać za pierwszym razem. Warto przygotować prezentację, która przedstawi sposób myślenia, a także zobrazuje w poszczególnych krokach, dlaczego dany znak graficzny wygląda w taki, a nie inny sposób. Dzięki temu klient dużo szybciej zaakceptuje logo bez wprowadzania poprawek.Księga znaku
Kompleksowy projekt logo zawiera również księgę znaku. Jest to zazwyczaj mini PDF, będący pewnego rodzaju „instrukcją obsługi” logotypu. Grafik pokazuje w nim, m.in. w jaki sposób wykorzystać dane wersje kolorystyczne, przedstawia wymiary, uproszczony znak graficzny, a także obrazuje nieprawidłowe jego użycia. Warto zamawiać zatem wykonanie logotypu dla firmy wraz z księgą znaku.Samodzielne projektowanie logo
Pozostaje jeszcze kwestia tego, czy projektowanie logo w pojedynkę jest opłacalne? Nie do końca. Aby móc stworzyć świetny, nowoczesny, zapadający w pamięć znak graficzny, trzeba mieć umiejętności związane z kreatywnym myśleniem, umieć łączyć odpowiednio kolory, a także potrafić stworzyć niepowtarzalny sygnet. Wiele osób myli logo z finezyjnymi napisami dotyczącymi nazwy działalności, jednak nie zawsze można nazwać je znakiem graficznym. Warto zatem pracę tę zlecać profesjonalistom, którzy od wielu lat zajmują się wykonywaniem tego typu projektów na zamówienie! Jak zaprojektować logo krok po kroku? To pytanie zadają sobie nie tylko przedsiębiorcy, ale także osoby prowadzące własne blogi, czy mini biznesy. Nic dziwnego, personalizowana identyfikacja wizualna jest dzisiaj powszechna i pożądana. Każdy chce wyróżnić się na tle konkurencji. Wykonanie projektu logotypów nie jest jednak prostą czynnością, gdyż wymaga posiadania, m.in. umiejętności kreatywnych, dobrego zmysłu łączenia kolorów, a także znajomości trendów w projektowaniu. Warto zlecać tę pracę profesjonalistom.Dołącz do newslettera!
Zapisz się dostawać najnowsze informacje z zakresu budowania wizerunku firmy.