Psychologia kolorów. Czy barwy mają znaczenie?

Kolory w marketingu wpływają na podejmowane decyzje, samopoczucie klientów, ich żądzę zakupu oraz sposób postrzegania danej marki. Marketingowcy i reklamodawcy doskonale znają się na psychologii kolorów i wykorzystują tą umiejętność w celu przyciągnięcia uwagi konsumentów. W dzisiejszym artykule będzie można poznać podstawowe informacje na temat psychologii kolorów oraz dowiedzieć się o tym, jak poszczególne barwy wpływają na zachowanie użytkowników.

Psychologia kolorów -podstawowe informacje.

Według oficjalnych badań, kolor jest najważniejszym elementem motywującym do zakupu ponad 65% klientów. Co ciekawe –75% osób ocenia produkt natychmiast po zobaczeniu jego barwy (snap judgments). Różnice w reagowaniu na konkretne kolory są determinowane płcią, wychowaniem, doświadczeniami oraz osobistymi preferencjami.

WAŻNE: Jeśli klient ma przed sobą dwa produkty o podobnych parametrach z nieznanych firm wybierze towar, którego barwa będzie najbardziej odpowiednia.

Kolory są pomocne w prawidłowym postrzeganiu poszczególnych produktów. Dla przykładu: niebieski budzi zaufanie, czerwony nakłania do podjęcia działania, natomiast czarny jest odpowiedzialny za prestiż. W skrócie -barwy znacząco oddziałują na psychikę konsumentów i bezpośrednio wpływają na decyzje zakupowe. W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na kierowanie reklam do osób odpowiedniej płci.

Kolory przyciągające uwagę kobiet
•Fioletowy
•Niebieski
•Zielony.

Za jakimi kolorami kobiety nie przepadają?
•Brązowy
•Szary
•Pomarańczowy

Wbrew obiegowej opinii kobiety nieszczególnie utożsamiają się z kolorem różowym. Według badań psychologicznych można stwierdzić, że nie jest on dla nich szczególnie atrakcyjny. Jakie natomiast kolory przyciągają osobników płci męskiej?
Kolory przyciągające uwagę mężczyzn
•Czarny
•Niebieski
•Zielony

Za jakimi kolorami mężczyźni nie przepadają?
•Brązowy
•Fioletowy
•Pomarańczowy.

Opisane preferencje kolorystyczne dotyczą większości mężczyzn oraz kobiet. Istnieją wyjątki, ponieważ reagowanie na barwy zależy od poszczególnych doświadczeń, osobistych preferencji oraz uwarunkowań genetycznych. W celu dostatecznego zrozumienia psychologii kolorów warto zapoznać się z tym jak mogą one oddziaływać na innych ludzi.

Jak barwy wpływają na zachowania użytkowników?

Kolory przywołują różne odczucia. Są kojarzone ze szczerością, zachowaniem należytej ostrożności, naturalnymi aspektami życia, luksusem oraz nieszablonowością. Warto zapoznać się ze szczegółami podstawowych kolorów używanych przez reklamodawców w celu lepszego zrozumienia psychologii kolorów.

Niebieski –spokój i lojalność.

Niebieski jest w trójce najczęściej używanych kolorów świata. Kojarzy się z ciszą, bezpieczeństwem, opanowaniem, spokojem, porządkiem oraz lojalnością. Zazwyczaj używany na stronach ubezpieczeniowych oraz finansowych tj. PayPal.

Żółty -ostrzeżenie.

Żółty jest kolorem bardzo popularnym – dla większości osób kojarzącym się ze znakami drogowymi. Jednak w niektórych przypadkach rozpoznawany jest jako kolor wywołujący radość oraz przyjaźń. Na stronie internetowej można go użyć w celu podkreślenia niskich cen.

Zielony –symbol natury.

Znaczenia koloru zielonego nie trzeba nikomu tłumaczyć; produkty prozdrowotne, ekologiczne i chroniące środowisko. Według badań zielony podnosi poziom kreatywności. Jeśli strona firmowa ma coś wspólnego z naturą -każdy wie, jakiego rodzaju kolorystykę zastosować.

Czerwony -przywołanie do działania.

Kolor czerwony motywuje do działania, służy do podkreślenia wartości oraz miłości. Bardzo często jest postrzegany jako ekscytujący oraz nowoczesny. W rzeczywistości stosuje się go najczęściej w celu ostrzeżenia przez zagrożeniem (czerwone światło dla samochodów). Czerwony w porównaniu do zielonego posiada niższy współczynnik kliknięć, w związku z czym jest wykorzystywany rzadziej w celu CTA (Click To Action).

Czarny -wyszukanie, luksus.

Kolor czarny jest wyznacznikiem elegancji oraz prestiżu. Stosowany w celu podkreślenia wartości drogiej odzieży, szybkich samochodów oraz eleganckich zegarków. Zazwyczaj jest wykorzystywany m.in.: przy aranżacji stron internetowych agencji interaktywnych.

Psychologia kolorów. Czy barwy mają znaczenie? -podsumowanie.

W dzisiejszym artykule można było się dowiedzieć podstawowych informacji o psychologii kolorów, a także poznać, jak barwy wpływają na zachowania użytkowników. Dostateczne zrozumienie dzisiejszego tematu powinno być priorytetem dla każdego marketingowca oraz reklamodawcy. Zrozumienie jak działa umysł na poszczególne kolory pozwoli ochronić się przed spontanicznymi zakupami i niekorzystnymi propozycjami.

“Wykonajmy wspólnie projekt graficzny zgodny z wytycznymi psychologii kolorów” -Paweł P.